Pieci soļi lieliska mārketinga plāna izvedei
Ikviens
uzņēmējs zin, ka viņam ir nepieciešams biznesa plāns, tomēr
daudzi neaptver to, ka mārketinga plāns ir vienlīdz svarīgs.
Pretēji biznesa plānam, mārketinga plāns ir fokusēts uz klientu
piesaisti un noturēšanu; tā stratēģija ietver skaitļus, faktus
un mērķus. Labs mārketinga plāns palīdz izprast kādus
instrumentus un kādu taktiku jūs izmantosiet lai sasniegtu savus
pārdošanas mērķus. Tas ir jūsu darbību plāns – tas ko
pārdosiet, kas to pirks un taktika ko izmantosiet lai piesaistītu
klientus savam produktam. Un ja vien jūs neizmantosiet šo
mārketinga plānu lai gūtu investīcijas, tam nav jābūt garam vai
skaisti uzrakstītam. Izmantojiet mērķētas sadaļas un rakstat
tieši par lietu.
Šeit
būs ieskats kā izveidot mārketinga plānu, kas strādā:
Pirmais solis: Sāciet ar uzmetumu par pašreizējo uzņēmuma stāvokli, to dēvē par “situācijas analīzi.”
Šī
pirmā daļa definē jūsu kompāniju un tās produktu, tad parāda
kā tas ko piedāvājat ir labāks nekā konkurentiem.
Mērķa
tirgus ir kļuvis ļoti specifisks un segmentēts. Nav svarīgi kādā
jomā jūs strādājat, sākot no restorāniem un beidzot ar
profesionāliem pakalpojumu sniedzējiem, sava produkta pozicionēšana
palīdzēs jums noteikt savu vietu tirgū. Ne tikai jums ir jābūt
spējīgam paskaidrot, kas ir jūsu tirgus, bet arī pilnībā
jāsaprot ko piedāvā konkurenti, lai spētu noteikt kā jūsu
produkts ir labāks par citiem.
Veidojiet
situācijas analīzi kā īsu apskatu par uzņēmuma stiprajām un
vājajām pusēm, kā arī par iespējām un draudiem. Stiprās un
vājās puses atsaucas uz uzņēmuma iekšieni, savukārt iespējas
un draudi attiecas uz ārēji ietekmējošiem faktoriem. Lai saprastu
sava uzņēmuma stiprās puses, apsveriet to, kādā veidā jūsu
piedāvātais produkts ir labāks par citiem. Vājās puses var būt
jebkas, ko vajadzētu uzlabot, tas var būt pieredzes trūkums
darbinieku vidū, kā arī mazā tirgus daļa ko esat iekarojuši.
Tālāk
paskaidrojiet ārējās iespējas kuras varat izmantot, kā piemēram,
tirgus daļas palielināšana. Neaizmirstiet iekļaut arī ārējus
draudus, kas var negatīvi ietekmēt uzņēmuma attīstību. Draudu
apzināšana palīdzēs jums rast risinājumu lai šos draudus
padarītu mazāk iespējamus.
Sava
produkta pozicionēšana ietver divus soļus. Pirmais, jums ir
jāanalizē produkta īpašības un jāizlemj kā tās liek jums
atšķirties no konkurentiem. Otrais, izlemiet kāda veida cilvēki
ir jūsu potenciālie pircēji. Ko jūs pārdodat? Ērtums? Kvalitāte?
Īpašie piedāvājumi? Jūs varat piedāvāt to visu. Apzināšanās
ko vēlas jūsu klienti palīdzēs jums saprast ko piedāvāt, un tas
mūs noved pie plāna otrās sadaļas.
Otrais
solis: Raksturojiet savu mērķa auditoriju
Vienkārša,
īsa profila, kāds varētu būt jūsu potenciālais klients
uzrakstīšana ir nākamais solis. Jūs varat aprakstīt perspektīvas
demogrāfiskos lielumos – vecums, dzimums, ģimenes stāvoklis,
ienākumu līmenis un ģeogrāfiskā lokācija. Pajautājiet sev
sekojošo: Vai mani klienti ir konservatīvi vai inovatīvi? Līderi
vai sekotāji? Miermīlīgi vai agresīvi? Tradicionāli vai moderni?
Cik bieži viņi iegādājas jūsu produktu? Kādos daudzumos?
Ja esat
bizness-biznesam tipa uzņēmums jūs varat definēt mērķa auditoriju balstot to uz viņu uzņēmuma tipa, darbības veida,
uzņēmuma lieluma, atrašanās vietas un daudziem citiem
raksturojošiem lielumiem. Nav svarīgi kas ir jūsu mērķa
auditorija, droši iedaliet to šajā sadaļā, jo tas palīdzēs
brīdī, kad veidosiet publicēšanas plānus.
Trešais
solis: Uzskaitiet mārketinga mērķus
Ko jūs
vēlaties lai mārketinga plāns sasniedz? Piemēram, vai jūs cerat
uz 20% pārdošanas apjoma palielināšanos nākamajā ceturksnī?
Pierakstiet īsu sarakstu ar mērķiem – un rakstiet tos tā lai
tie būtu mērāmi, lai jūs varētu zināt, kad tie sasniegti.
Ceturtais
solis: Izveidojiet mārketinga komunikāciju stratēģiju un taktiku
kuru izmantosiet
Šī sadaļa ir jūsu mārketinga plāna sirds un dvēsele. Iepriekšējās
sadaļās jūs izcēlāt ko mārketinga plānam ir jāsasniedz un kas
ir jūsu mērķa auditorija; tagad ir laiks veidot detalizētu
taktiku kuru izmantosiet lai sasniegtu potenciālos klientus un
izvirzītos mērķus.
Laba
mārketinga programma ir mērķēta lai jūs sasniegu maksimālās
iespējas visos pārdošanas posmos. Dažas mārketinga stratēģijas,
tāpat kā dažādas reklamēšanās formas, publiskās attiecības
un tiešais mārketings, ir lielisks veids kā sasniegt izvirzītos
mērķus. Kopumā lai sasniegtu maksimālu atdevi jums būs jāizmanto
visi mārketinga kanāli lai nodotu savu vēstījumu potenciālajiem
klientiem.
Lai
pabeigtu savu taktikas sadaļu izceliet jūsu primārās mārketinga
stratēģijas, tad ietveriet dažādas taktikas kuras izmantosiet
dažādos pārdošanas posmos. Piemēram, jūs varat kombinēt vides
reklāmas, skrejlapas un interneta reklāmas lai sasniegtu maksimālu
daudzumu cilvēku.
Lai identificētu ideālo mārketinga miksu, uzziniet kāda veida
mēdijus jūsu mērķa klienti izmanto. Izvairieties no plašsaziņas
mēdijiem – pat ja daudzi jūsu potenciālie klienti to izmanto –
ja saturs nav saistošs. Mārketinga taktika kuru izvēlēsities
jābūt tādai kura vislabāk spēs sasniegt jūsu iepriekš
izvirzītos mērķus.
Piektais
solis: Nosakiet savu mārketinga budžetu
Jums
būs jānovirza daļa no prognozētajiem ienākumiem mārketinga
budžetā. Protams, uzsākot uzņēmumu tas var nozīmēt izmanot
aizņemtu kapitālu. Tikai atcerieties, mārketings ir neatņemama
sastāvdaļa, ja vēlaties lai uzņēmums ir veiksmīgs. Un
mūsdienās, kad ir pieejamas tik daudz dažādas taktikas, nebūs
problēmu atrast tādu, kas atbilst jūsu noteiktajam budžetam.
Kad
sāksiet aprēķināt mārketinga izmaksas kas nepieciešamas
taktikām kuras aprakstijāt iepriekšējā solī, var nākties
aptvert, ka visu nevarat atļauties. Vienkārši atgriezieties un
veiciet izmaiņas lai pielāgotu plānus izmaksām. Āķis ir nekad
nepārtraukt mārketingu – nepārejiet uz dārgākiem risinājumiem
kamēr nevarat tos atļauties.