Kas ir elektroniskā komercija jeb e-komercija?

Elektroniskā komercija (e-komercija) ir uzņēmējdarbības veids, vai daļa no lielāka uzņēmējdarbības veida, kas ļauj individuālajam komersantam vai uzņēmumam vadīt caur elektriskajiem tīkliem, visbiežāk internetu. E-komercija sevī ietver mobilo komerciju, interneta mārketingu kā arī dažādas sistēmas kas atbild par naudas pārskaitījumiem un datu glabāšanu. Elektroniskā komercija strādā visos četros lielākajos tirgus segmentos: uzņēmums → uzņēmumam, uzņēmums → patērētājam, patērētājs → patērētājam un patērētājs → uzņēmumam. To var uztvert kā advancētāku katalogu pasūtījumu formu. Gandrīz ikvienu produktu vai pakalpojumu var pārdot izmantojot e-komerciju un interneta veikalus, sākot no grāmatām un mūzikas līdz pat finanšu pakalpojumiem un lidmašīnas biļetēm.

E-komercija zem lupas:

E-komercija uzņēmumiem dod iespēju nodrošināt pastāvīgu tirgus klātbūtni, vai uzlabot jau esošo stāvokli tirgū, nodrošinot lētāku un efektīvāku izplatīšanas ķēdi viņu produktiem vai pakalpojumiem. Lielisks piemērs uzņēmumam kas efektīvi izmanto e-komerciju ir Sports Direct. Šis masu mazumtirgotājs tirgo savas preces ne tikai reālos veikalos, bet arī interneta veikalā kur klienti var atrast visas sev nepieciešamās preces.
Kad jūs iegādājaties produktus interneta veikalos jūs iesaistāties e-komercijā.
Dažas priekšrocības patērētajiem no interneta veikaliem:
  • Ērtums. Interneta veikali strādā 24 stundas dienā 7 stundas nedēļā.
  • Izvēli. Daudzi veikali piedāvā plašāku produktu klāstu interneta veikalos nekā viņu parastajos veikalos kurus varat atrast tirdzniecības centros un daudz kur citur. Citi interneta veikali piedāvā tādus produktus kurus savādāk nemaz nevar nopirkt.
Bet no patērētāju puses e-komercijai ir arī savi mīnusi:
  • Ierobežots klientu atbalsts. Pērkot datoru internetā jums nav iespējas pieiet pie darbinieka un pajautāt kāds dators būtu vispiemērotākais tieši jums.
  • Piegāde. Pērkot produktu interneta veikalā jums ir jāgaida kamēr produkts tiks izsūtīts uz jūsu mājām vai citu saņemšanas vietu.
  • Nav iespējas redzēt un aptaustīt produktu. Bildes kuras redzamas interneta veikalos ne vienmēr sniedz pilnu ieskatu par produktu. Saņemot produktu kura kvalitāte neatbilst gaidītajai patērētājs var vilties konkrētajā interneta veikalā.